Czemu warto jeść pomidory?

Trzeba przyznać, że najsmaczniejsze i najbogatsze w witaminy są pomidory prosto z krzaka. Jednak z zalet pomidorów możemy korzystać przez cały rok. Przede wszystkim jednak bezcenne dla zdrowia substancje znajdziemy również w sporządzonych z pomidorów przetworach - sosach, keczupie, pomidorach suszonych. Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący tego jak ważne jest żywienie się pomidorami w naszym życiu. Przeczytaj go koniecznie!
 

Jakie pomidory powinniśmy jeść?
Zacznijmy od tego, że wbrew powszechnym opiniom, nie ma większego znaczenia, czy pomidor wyrósł w szklarni, czy na polu. Generalnie, najważniejsze, by był świeży i dojrzały. Przede wszystkim najsmaczniejsze, a zarazem najzdrowsze są pomidory, które mają wyraźny, przyjemny zapach (wąchamy go od strony szypułki). Musisz wiedzieć o tym, że mocny aromat świadczy o tym, że pomidorom pozwolono spokojnie dojrzewać na krzaku. Natomiast przedwcześnie zerwane i “dochodzące” np. na parapecie zawierają o wiele mniej substancji zapachowych. W związku z tym przy zakupie zwracaj także uwagę na kolor skórki - powinna być intensywnie zabarwiona również przy samej szypułce.
 

Pomidory - źródło witamin i minerałów
Generalnie rzecz ujmując pomidory mają mnóstwo witaminy C. Duży owoc (około 180 gram) pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C w 60 procentach. Przede wszystkim zawiera też sporo witaminy E (25 procent dziennego zapotrzebowania) oraz beta-karotenu - silnych antyoksydantów, czyli bezcennych dla naszego zdrowia substancji neutralizujących szkodliwe wolne rodniki. Musisz wiedzieć o tym, że w pomidorach obecne są witaminy z grupy B (działają korzystnie na układ nerwowy), w tym witamina PP (wpływa na metabolizm cukru i cholesterolu we krwi), a także witamina K (ma właściwości przeciwkrzepliwe). Poza tym pomidory to też bogactwo pierwiastków mineralnych, a jednym z najważniejszych jest potas, który dzięki swojemu działaniu moczopędnemu obniża ciśnienie krwi. Dodatkowo pomidory dostarczają również wapnia, magnezu, żelaza. Mało tego, znajdziesz w nich też takie rzadko spotykane w produktach spożywczych mikroelementy jak mangan, miedź czy kobalt.
 

Historia pomidorów
Warto wspomnieć także o tym, że pomidory trafiły do Europy w XVI wieku, zostały przywiezione z Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Oczywiście początkowo uważano je wyłącznie za roślinę... ozdobną. Dopiero później zaczęto przygotowywać z nich sosy, a dziś zajmują pierwsze miejsce w zbiorach warzyw w krajach UE (rocznie ok. 12-13 mln ton). Co ciekawe, jednym z głównych eksporterów pomidorów jest Polska, która wysyła je nawet do Grecji.
 

Cenny składnik pomidorów - antynowotworowy likopen
Musisz także wiedzieć o tym, że likopen to naturalny barwnik, dzięki któremu pomidory mają intensywnie czerwony kolor, ale spore jego ilości znajdują się również w żółtych odmianach tych warzyw. Przede wszystkim likopen to najsilniejszy antyutleniacz z całej grupy karotenoidów - związków, do których należy również wspomniany wcześniej beta-karoten.