Czy warto jeść ryby w czasie ciąży?

Trzeba przyznać, że jedzenie ryb w ciąży nieoczekiwanie stało się sprawą kontrowersyjną. Przede wszystkim dlatego, że ryby zawierają cenne kwasy tłuszczowe, ale czasem też szkodliwą rtęć. Pojawia się więc pytanie: jeść czy nie jeść? – zastanawiają się zdezorientowane przyszłe mamy. No cóż, oczywiście, że jeść, tylko starannie je wcześniej wybierać. Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący tego, czemu warto jeść ryby, a w szczególności czemu dobrze jest je jeść właśnie w czasie ciąży.
 

Podstawowe powody, dla których warto jeść ryby
Zacznijmy od tego, że warto przypomnieć na początku wszystkie powody, dla których warto jeść ryby, nie tylko będąc w ciąży, bo jest ich niemało. No cóż, po pierwsze, mięso ryb jest dobrym źródłem pełnowartościowego białka, a udział w nim białek jest zbliżony do udziału białek w mięsie zwierząt rzeźnych i wynosi 13–24 procent, w tym tylko 3–5 procent stanowi niepełnowartościowe białko tkanki łącznej, podczas gdy u zwierząt jest to aż 16 procent. Ponadto białko ryb jest łatwostrawne, a jego przyswajalność wynosi średnio aż 97 procent. Musisz wiedzieć o tym, że dieta kobiety od początku ciąży powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki potrzebne do budowy tkanek dziecka. Dlatego nie może zabraknąć w diecie produktów bogatych w wapń, żelazo, białko, błonnik, ale trzeba przy tym unikać przejadania się.
 

Dlaczego warto jeść ryby - bogactwo witamin, składników mineralnych i kwasów omega-3
Generalnie rzecz ujmując ryby są też źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, przede wszystkim D i A, a także rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B. Co ciekawe, niektóre gatunki (makrela, śledź, pstrąg) mają tak dużo witamin z grupy B, że jeden rybny posiłek pokrywa dzienne zapotrzebowanie na nie (dotyczy to szczególnie wit. B12). Dlatego też warto zwrócić uwagę na składniki mineralne – mięso ryb jest zdecydowanie lepszym źródłem fosforu, potasu i magnezu niż mięso zwierząt, a dodatkowo ryby jedzone wraz z ośćmi (sardynki, szproty) dostarczają dużo wapnia.
Musisz jednak wiedzieć, że składnikiem, który sprawia, że ryby są szczególnie polecane dla kobiet w ciąży, są obecne w rybim tłuszczu długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, zwłaszcza kwas DHA. Przede wszystkim, liczne badania potwierdziły jego szczególne znaczenie dla prawidłowego rozwoju mózgu płodu, a w konsekwencji funkcji poznawczych i inteligencji dziecka. Poza tym kwasy omega-3 są również niezbędne do tego, aby prawidłowo funkcjonował wzrok dziecka. Dodatkowo zmniejszają ryzyko zachorowania na astmę i depresję. Natomiast duże niedobory omega-3 mogą zaś prowadzić do występowania u dzieci takich zaburzeń jak: kłopoty z nauką, problemy z mówieniem, zaburzenia moto-ryki, ADHD i obniżenie ilorazu inteligencji.